-->

Countdown 2010

0 comments

counting the days...to the another chapter of life. Apapun peristiwa yang telah berlaku sepanjang tahun 2009, jadikanlah iktibar dalam kehidupan kita. Yang lemah diperbaiki, Yang rosak diperbetulkan, Yang tak tercapai diusahakan lagi. Hatta, maka perlulah kita perhatikan perjalanan hidup kita yang akan mendatang ini.....rancangkan sebaiknya, tapi jangan lupa Qada' dan Qadar kehidupan yang telah ditetapkan tuhan. Firman Allah S.W.T : Surah Al-Qamar (54:49) : maksudnya : "Sesungguhnya Kami menciptakan segala sesuatu menurut ukuran" Hanya ada dua sahaja hala tuju perjalanan kehidupan kita, iaitu samada "kita memandu ke arah duniawi" atau "memandu ke arah Rabbul Izzati", justeru, nilaikanlah diri kita. Ke mana arah tujunya. Tapi, saya mohon, janganlah kita terlalu asyik dengan keghairan sambutan tahun baru ini (2010) sedangkan tahun baru hijrah yang baru sahaja berlalu (la ni Rabu, 13 Muharram, 1431) sekonyong-konyongnya kita lupakan. barakallah hu fi quranilazim.... salam Cik Man

Tour De Langkawi

0 comments

mai komen sikit.....

Under Construction!!

0 comments

but i believe now ready to be accommodated....bro bila mau pindah....click here for album

Must Have One

0 comments

Felda Sungai Sayong, Selamat Sipan, Wak urip,tafsir al-quran
Felda Sungai Sayong, Selamat Sipan, Wak urip,tafsir al-quran
Felda Sungai Sayong, Selamat Sipan, Wak urip,tafsir al-quran






Title : Tafsir Qur'an Per Kata : Dilengkap dengan asbabun nuzul & terjemahan Pengarang : Dr. Ahmad Hatta, MA. Penerbit : Maghfirah Pustaka; Jakarta, Indonesia Pages : 610 mukasurat Saiz : 215 mm (L) x 300 mm (p) Harga : RM145.00
seterusnya[]
Ini merupakan satu-satunya tafsir al-quran yang menterjemah satu-per-satu patah perkataan yang ada di dalam al-quran. Sehingga kita rasa seronok membacanya. Kita boleh memahami dan mengerti setiap perkataan mengikut konteks ayat yang dibaca. Malah, terjemahan lengkap juga disertakan bagi memudahkan kita untuk memahami keseluruhan terjemahan / makna sesuatu ayat, bukan sekadar terjemahan terus. Ianya amat sesuai (kalau boleh mesti diadakan) di miliki di setiap rumah. dengan bentuk penulisan yang terang dan jelas dengan makhraj dan bilah perkataan diselangi dengan warna yang berbeda bagi menunjukkan yang ianya merupkan suatu perkataan (arab/quran). Cuba lihat contoh yang tertera digambar di atas. Manakala, Asbābun Nuzūl (Arab: اسباب النزول, Sebab-sebab Turunnya (sesuatu ayat) adalah ilmu Al-Qur'an yang membahas mengenai latar belakang atau sebab-sebab suatu atau beberapa ayat al-Qur'an diturunkan. Umumnya, Asbabun Nuzul memudahkan para Mufassir untuk menemukan tafsir dan pemahaman suatu ayat dari balik kisah diturunkannya ayat itu. Selain itu, ada juga yang memahami ilmu ini untuk menetapkan hukum dari hikmah dibalik kisah diturunkannya suatu ayat. Ibnu Taimiyyah mengemukakan bahwa mengetahui Asbabun Nuzul suatu ayat dapat membantu Mufassir memahami makna ayat. Pengetahuan tentang Asbabun Nuzul suatu ayat dapat memberikan dasar yang kokoh untuk menyelami makna suatu ayat Al-Qur’an. Justeru, kitab ini telah disertakan sekali dengan sebab-musabab sesuatu ayat itu diturunkan. Terjemahan dan kupasan tentang sesuatu ayat amat membantu untuk memahami akan isi kandungan quran di samping sokongan nota kaki yang menerangkan dengan lebih terperinci. Hatta, pemilikan terjemahan dan tafsiran sebegini amat memudahkan kita semua untuk memahami akan isi kandungan al-quran memandangkan kita ni kan boleh dikatakan Jawa atau Melayu...yang kita paham hanya ana, anta, antu and few other words..kan.
Till then. Wasalam.

I am NOT a Doctor !

2 comments

Felda Sungai Sayong, Selamat Sipan, Wak urip, The antioxidant Miracle, Lester Packer, Carol Colman
Felda Sungai Sayong, Selamat Sipan, Wak urip, The antioxidant Miracle, Lester Packer, Carol Colman





Title : The Antioxidant Miracle : Put Lipoic Acid, Pycnogenol, and Vitamins E and C to Work For You. Author : Lester Packer and Carol Colman Publisher : John Wiley & Sons, Inc. Page : 256 pages Dimension : 153 mm (w) x 230 mm (h) Price : RM51.80
read further []
Of course, I am not a doctor, not even try to be one, nor a herbalist, nor health practitioner, or any who directly or indirectly involve in health. But one thing for sure, I just love reading. I will read anything, as long as i can understand it. Thus, I would like to share with you all the book that I bought somewhere in September, 2009. Its not a novel, poems book, or even one might say...what a book is this. The Antioxidant Miracle. It seems very awkward to some of us, right. But, I just got attracted by its cover, since its offer the rare issues to discuss. But not only that, I had experience of heart attack recently, so, I just need an additional information and knowledge in improve my heart and the right nutrition need to be taken. Why are we so loathe to believe the idea today that so many of our today's killer such as cancer and heart disease can be prevented by getting enough of the substances found in fresh fruits and vegetables and other healthy foods? Perhaps in the past we had the excuse of a lack of evidence, but today that dodge is no longer an acceptable excuse for neglecting healthy practices. The author of the book, Dr. Packer is not only elaborated the meaning of antioxidant but also the importance of understand it, the elements, factors of antioxidants and on how its directly affect your health. The author explains that of the hundreds of known antioxidants, there are five which seem to be the most important, and which operate as a network, meaning that they help balance and recycle each other. Cells are essentially filled with water surrounded by a fatty wall, so both fat and water soluble varieties are important. Two of the network antioxidants are water soluble (vitamin C and glutathione), two are fat soluble (vitamin E and CoQ10), and one (lipoic acid) is both fat and water soluble. It may be the most important of all and most daily supplement manufacturers don't even include it. But Dr. Packer points out that a healthy diet is not nearly enough, we need to supplement our modern diets to get the optimum amounts of these antioxidants. The Antioxidant Miracle is smooth and easy to read. It is intended for an educated lay public and, thus, the scientific language is minimized. It provides a relatively up-to-date, reasonably factual account of most current areas in free radical research as they relate to nutritional considerations. The many facts are tangled with somewhat optimistic interpretations and oversimplifications of the biological complexity of disease processes. It does clearly provide a useful tool for educating a relatively uninformed public. On the surface, it provides an integrated holistic version of the virtues of a healthy diet supplemented with selected antioxidant supplements, in keeping with Packer's own values, beliefs, philosophical orientation, and interpretations of his own and others' research activities. This is in contrast with the food faddists of yore, and there is basic science underpinning the claims made. Unfortunately, the promises made are really hypotheses and it is now up to more hands-on health-care practitioners and clinical researchers, including nutritional epidemiologists, to step up to the plate with well-designed, rigorous clinical studies to evaluate the role of antioxidants in human health and disease.
Thus, I don't believe in leaving the responsibility of your own health to others, especially medical doctors, who make a living off your illnesses. I believe in prevention rather than cure (really! am I!). Educate yourself, and be responsible for your own health. Good to have one, this book! enjoy life and keep up health !! eating healthier !!

Sibling

0 comments

Felda Sungai Sayong, Wak Selamat Sipan, Urip, Parit Kuda, Wak Long, Mak Ngah, Mak Ni
Felda Sungai Sayong, Wak Selamat Sipan, Urip, Parit Kuda, Wak Long, Mak Ngah, Mak Ni
Felda Sungai Sayong, Wak Selamat Sipan, Urip, Parit Kuda, Wak Long, Mak Ngah, Mak Ni





Dari kiri, Kakak Abah yang sulong, Sariaton (Wak Long), (agak2 78 tahun), gambar tengah, Kakak Ke-Dua (Mak Ngah), Rukiah (76 Tahun), dan Abah (74 Tahun) bergambar dengan Adik bongsu (ke-5), Tuminah (agak2 72 tahun). Alangkah bagusnya kalu kita ada maklumat lengkap mereka, i.e tarikh lahir, dan tempat kelahiran, bilangan ahli keluarga dsbgnya. kepada yang dapat membantu di harap bolehlah menyumbang. Juga, amat bagus kalau kita dapatkan gambar kakak abah (Isteri Wak Hasan, Bukit Ramon, untuk disemadikan di alam cyber ini). Sapa yang boleh tolong?? sekian.

Imbasan Kenangan

0 comments

Galat jugak tak dapat pegi umah Mak Ni tempohari bila beliau mengahwinkan cucu dia, setidak-tidaknya dapat jumpa anak beranak dia orang, especially seperti Nasir, yang dah terlalu lama tak jumpa. Apa-apa hal, Mak Ni dan abahMak Ni dan Abah 05-12-2009, dihari persandingan cucu Mak Ni (anak Omar) di Parit Ahmad, Bukit Pasir, Batu Pahat, Johor ni dah bertemu dan masih dalam kemesraan, selebihnya terpulang lah kepada anak-anak untuk mempertahankan hubungan kekeluargaan ini. Di harap pada masa hadapan semua masih ingat mengingati dan kunjung mengunjungi.
Album[]
Cik Unoz dah siap ker mengemas umah, dalam gambo macam dah siap ajer.....anak-anak macam mana, dah setel ker sekolah diaorang. Happy living in Pasir Gudang to you all.

Jurucakap dan Cakap-cakap

0 comments

Ampang, Kuala Lumpur, 5 Disember, 2009, merupakan hari yang berbahagia bagi anak buah kak idah, Muhammad Firdaus, Felda Sungai Sayong, Selamat Sipan, bertunangkerana pada hari inilah majlis pertungan beliau dilangsungkan. Tapi, yang tak bahagianya, eden ni ha....yang telah dilantik menjadi jurucakap bagi pihak lelaki. Kelam kelibut juga la dibuatnya. Maklumlah, inilah kali pertama jadi jurucakap...puas ler aku menghafal skrip dan dialog utama, korang nak tau tak, aku siap cari dalam internet maklumat minang meminang ni, adat dan adab meminang....antara skrip yang telah dikumpulkannya : merisik dan terus meminang, hantaranya berapa, tak boleh salah tu, RM10,000 se-per-salinan, (ada orang guna "serba satu", ada gak yang "serba berdiri", tapi ada tak yang "serba serbi" - ada-lah agaknya kot....) yang ini, hanya sepersalinan sahaja, senang nak citerkan, dan handle, kalo tak parah oghang lelaki tu...hahha. Kemdian kena la nego berapa lama tempoh pertunangan, tarikh pertunangan, bila nak bagi wang hantarannya tu, eh bak kata kena nego la pasal term and conditionnya......poning yo kepalo...
Ada lagi dan album tunang...[]
BTW majlis berjalan dengan lancar dan banyak yang telah dipermudahkan oleh kedua belah pihak, tapi yang tak kenanya, aku terlewat menghulurkan tepak sireh, yang untuk dimakan bersama, sepatutnya tepak sireh yang didahulukan aka pertama-tama sekali dengan pembuka kata, diiringi sekerat pantun, tapi hapah....tak der tu semua, main larung jer. Tapi baguih gak, sebab depa pun tak reti makan sireh, apatah lagi aku, kalu lah diaorang makan, mampus, aku kena makan gak, jawabnya, muntah sireh la jawabnya..... Tapi, sekiranya ada sesiapa yang berhajat nak bertunang tu dah boleh dah....reti la aku macam mana nak buat...hahahah
sebagai kenang-kenangan berikut ini ada gambar pada majlis tersebut sebagai bukti...:
Felda Sungai Sayong, Selamat Sipan, bertunang
Felda Sungai Sayong, Selamat Sipan, bertunang
Felda Sungai Sayong, Selamat Sipan, bertunang
Felda Sungai Sayong, Selamat Sipan, bertunang
Felda Sungai Sayong, Selamat Sipan, bertunang
Felda Sungai Sayong, Selamat Sipan, bertunang
Felda Sungai Sayong, Selamat Sipan, bertunang
Felda Sungai Sayong, Selamat Sipan, bertunang
Felda Sungai Sayong, Selamat Sipan, bertunang
Felda Sungai Sayong, Selamat Sipan, bertunang
Felda Sungai Sayong, Selamat Sipan, bertunang
Felda Sungai Sayong, Selamat Sipan, bertunang
Felda Sungai Sayong, Selamat Sipan, bertunang
Felda Sungai Sayong, Selamat Sipan, bertunang
Felda Sungai Sayong, Selamat Sipan, bertunang
Felda Sungai Sayong, Selamat Sipan, bertunang



selebihnya di sini